Каталог файлів
Головна » Файли » МО » МО класних керівників |
Робота з обдарованими дітьми
05.03.2013, 20:12 | |
ОБДАРОВАНА ДИТИНА - це дитина, що виокремлюється яскравими, очевидними, іноді видатними досягненнями або має внутрішні предумови для таких досягнень у тому чи іншому виді діяльності. Обдарованість — індивідуальна потенціальна своєрідність задатків людини, завдяки яким вона може досягти значних успіхів у певній галузі діяльності. Складові обдарованості дитини • Швидке набуття знань, навичок • Створення особистих стратегій і тактик • Інтуїція • Креативність • Наполегливість, цілеспрямованість, рішучість • Емоційна забарвленість • Прояв загального інтелекту • Схильність до постійних порівнянь, зіставлень • Швидкість у засвоєнні нової інформації • Допитливість, прагнення створити нове • Інтереси • Задатки, схильності, що проявляються у динаміці психічних процесів Обдаровані діти — діти, в яких у ранньому віці виявляються здібності до виконання певних видів діяльності. Ознаки обдарованих дітей • З власної ініціативи вибирає складні завдання • Уміє оцінити процес, результат, наслідки • Самостійно переносить засвоєне в нові умови • Уміє створювати гіпотези • Має значний обсяг знань • Уміє помічати тонкі відмінності • Уміє інтегрувати й синтезувати інформацію • Уміє аналізувати ситуацію перед тим, як діяти • Має великий словниковий запас • Виявляє високу допитливість • Уміє вловлювати зміст досить складних ідей • Має розвинену інтуїцію • Установлює причинно-наслідкові зв'язки, виявляє приховані залежності • Здатна до творчих перетворень наявних умов та умов задачі • Уміє робити висновки • Має критичне мислення Актуальна обдарованість – це психологічна характеристика дитини з вже досягнутими показниками психічного розвитку, які проявляються в більш високому рівні виконання діяльності в конкретній предметній області в порівнянні з віковою та соціальною нормою. Потенційна обдарованість – це психологічна характеристика дитини, яка має лише певні психічні можливості (потенціал) для високих досягнень в тому чи іншому виді діяльності, але не може реалізувати свої можливості в даний момент часу в силу їх функціональної недостатності. Структурно-змістове обґрунтування поняття «готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями» Підготовка вчителів до роботи з обдарованими учнями має ряд невирішених завдань: - відсутність у науці єдиного підходу до розуміння феномену обдарованості; - відсутність єдиних вимог до особистості вчителя для роботи з обдарованою дитиною; - відсутність системи підготовки вчителів у напряму формування теоретичних знань; - вироблення відповідних практичних навичок та особистісних ознак, що забезпечують успішну співпрацю з обдарованими дітьми. Професійно-педагогічна спрямованість педагога на роботу з обдарованою дитиною передбачає знання сутності та змісту роботи з обдарованою дитиною, усвідомлення особливостей її здійснення та доцільності проведення. Готовність вчителя до роботи з обдарованими учнями Система психолого-педагогічних відносин суб'єкт - суб'єктного характеру, спрямовану на розвиток здібностей обдарованого учня та підвищення професіоналізму вчителя, передбачає здатність педагога ставити за мету професійної діяльності розвиток здібностей і обдарувань учнів, проектувати шляхи та засоби підвищення ефективності роботи в цьому напрямку. Готовність передбачає інтегративно-синтетичну взаємодію теоретичної, практичної, особистісної складових. Теоретична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями - Історія дослідження обдарованості - Основні сучасні концепції обдарованості - Проблеми прогнозування обдарованості - Особливості розвитку обдарованих індивідів - Вікові особливості прояву обдарованості - Методи та особливості діагностики обдарованих дітей - Психологічні та педагогічні аспекти, що треба врахувати під час добору змісту освітніх програм для обдарованих дітей - Вимоги до педагогів, які працюють з обдарованими дітьми - Умови ефективної взаємодії педагогів з обдарованими дітьми та їх родиною. Практична складова підготовки учителів до роботи з обдарованими учнями - Використовувати тренінги (розвитку креативності, пониження рівня тривожності, вміння долати страх перед невдачами та поразками, вироблення уміння змагатися) - Організовувати науково-дослідну роботу обдарованих учнів - Розробляти програми для індивідуального навчання обдарованих дітей - Здійснювати інноваційну діяльність - Поєднувати роботу з обдарованими учнями та класом - Створювати в класі доброзичливу атмосферу - Контролювати рівень емоційного вигорання як власного так і учнів - Залучати учнів до науково-дослідної діяльності - Розвивати позитивні якості обдарованих дітей Особистісна складова готовності учителів до роботи з обдарованими учнями - Комунікативні якості - Спрямованість (творчі установки, мотиви, інтереси) - Якості характеру (чесність, порядність, справедливість, рішучість, цілеспрямованість) - Самосвідомість (рефлексивність, самопізнання, саморегуляція) - Інтелектуальні якості - Психофізіологічна компетентність - Готовність до адекватних діяльнісних проявів у певних ситуаціях, що визначені своєрідністю обдарованого учня - Повага до обдарованої особистості - Готовність до саморозвитку Методи та форми підготовки вчителів до роботи з обдарованими учнями - Наукова діяльність - Творчі групи - Конференції - Педагогічні майстерні - "Круглі столи” - Самоосвітня діяльність педагогів - Дистанційне навчання - Місцеві періодичні видання - Місцеве радіомовлення Лекція - традиційна форма навчання Для дорослої людини процес навчання перестає бути ведучим видом діяльності, а є лише засобом досягнення інших цілей. Важлива не дисципліна, що вивчається, а її роль у вирішенні проблем або життєвих завдань, які виникають у певній ситуації. Тому навчання має будуватися не за предметними, а за проблемними ситуативними ознаками. Вимоги до використання лекцій - Навчальний матеріал пропонується у вигляді проблемних завдань - Перевага надається вербальній і візуальній формі викладу матеріалу - Навчальний матеріал включає дані біографічних досліджень, історичні екскурси щодо різних підходів до розуміння феномену обдарованості - Спонукає учителів до самостійних умовиводів, наукових дискусій під час проведення лекцій - Лекції проводяться у творчій, доброзичливій атмосфері Семінарські заняття - Сприяють активізації пізнавальної діяльності, формуванню самостійності уміння науково обґрунтовувати власні думки. - На семінарських заняттях увага акцентується на практичному використанні теоретичного матеріалу. Вимоги до проведення семінарів - Атмосфера доброзичливості та творчості на заняттях - Залучення вчителів до створення "банку педагогічних ситуацій з обдарованими учнями”, що розглядаються на заняттях - Забезпечення права вибору педагогічних ситуацій, що розглядаються на семінарах - Створення ситуацій, у яких вчителі виконують роль як учителя, так і обдарованого учня - Використання ігрових методів | |
Переглядів: 1330 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |